Home

Financiële begroting

Incidentele baten en lasten

Een goed beeld van de financiële positie van de gemeente vereist ook inzicht in de incidentele baten en lasten die in de begroting zijn verwerkt.

Hieronder vindt u een overzicht van de incidentele baten en lasten met daarop een toelichting.

Bedragen x € 1.000

2021

2022

2023

2024

2025

Programma Inwoner

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

1.1

Actieprogramma lokale initiatieven mensen met Verward Gedrag

Kosten Actieprogramma

-51

-

-

-

-

Subsidie Actieprogramma

51

-

-

-

-

1.2

Corona: Bijzondere bijstand en schuldhulpverlening

-62

-

-

-

-

1.3

Corona: TOZO

- kosten

-1.089

-

-

-

-

- rijksbijdrage

1.089

-

-

-

-

1.4

Corona: Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke kosten (TONK)

-148

-

-

-

-

1.5

Corona: Ondersteuning kwetsbare groepen, jeugd en ouderen

-175

-

-

-

-

1.6

Corona: Kinderopvang

-10

-

-

-

-

1.7

Brede aanpak dak- en thuisloosheid

-32

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

1.8

Mallemolen en Agora onderwijs

-40

-

-

-

-

1.9

Uitvoering Toeslagenaffaire

- rijksbijdrage

32

-

-

-

-

- uitvoeringskosten

-32

-

-

-

-

1.10

Subsidie tegemoetkoming gemeenschapsvoorzieningen door corona

-

-

-

-

-

- subsidie provincie Gelderland

35

-

-

-

-

- kosten

-35

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Totaal programma Inwoner

-467

-

-

-

-

Programma Onze Buurt

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

2.1

Bluswatervoorzieningen de Poort en de Vlietberg

-30

-

-

-

-

2.2

Wegbeheer Berg en Dal 2021-2025

-570

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

2.3

Verkoop consultatiebureau Hoflaan

128

-

-

-

-

2.4

Regeling energie reductie

- rijksbijdrage

90

-

-

-

-

- kosten

-90

-

-

-

-

2.5

Subsidie warmtevisie

20

-

-

-

-

2.6

Controle Corona Toegangsbewijzen (CTB)

-

-

-

-

-

- rijksbijdrage

90

-

-

-

-

- uitvoeringskosten

-90

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

2.7

Plaatsing extra afvalbakken

-

-20

-

-

-

2.8

Cultuurhistorische waardenkaart

-

-30

-

-

-

2.9

Obstakels openbare ruimte

-

-100

-

-

-

Totaal programma Onze Buurt

-453

-150

-

-

-

Programma Onze Gemeente

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

3.1

Ontwikkelagenda ODRN

-94

-

-

-

-

3.2

Aankoop perceel Cranenburgsestraat

-55

-

-

-

-

3.3

Corona: Tweede kamer verkiezingen

-51

-

-

-

-

3.4

Corona: impuls re-integratietrajecten

-10

-

-

-

-

3.5

Toerisme, Gelderland Herdenkt

-

-

-

-

-

- kosten

-38

-

-

-

-

- subsidie

19

-

-

-

-

3.6

Taakstelling huisvesting statushouders

-19

-

-

-

-

3.7

Waterschapsverkiezingen

-

-

-24

-

-

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

3.8

Inzet coronagelden voor Vrijheidsmuseum

-80

-

-

-

-

3.9

Uitvoering en implementatie Breed offensief

-28

-

-

-

-

3.10

Heroriëntatie zelfstandigen

-13

-

-

-

-

3.11

Splitsen kavel Bedrijventerrein De Mies

124

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

3.12

Opbrengst grondverkopen Hulsbeek

200

300

300

-

-

Totaal programma Onze Gemeente

-46

300

276

-

-

Programma Ons geld

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

4.1

Algemene uitkering; compensatie coronamaatregelen

1.693

-

-

-

-

4.2

Algemene uitkering: brede aanpak dak- en thuisloosheid

32

-

-

-

-

4.3

Algemene uitkering: taakstelling huisvesting statushouders

-19

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

4.4

Algemene uitkering: uitvoering en implementatie Breed offensief

28

-

-

-

-

4.5

Algemene uitkering: heroriëntatie zelfstandigen

13

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Totaal programma Ons geld

1.746

-

-

-

-

Programma Overhead

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Totaal programma Overhead

-

-

-

-

-

Totaal exploitatie

781

150

276

-

-

Reserves

Incidentele baten en lasten tot en met Voorjaarsnota 2021

R1

Bijdrage Algemene reserve; dekking tekort sociaal domein

51

-

-

-

-

R2

Bijdrage Algemene reserve; aankoop perceel Cranenburgsestraat

55

-

-

-

-

R3

Bijdrage Algemene reserve; Werkplan 2021 ODRN

51

-

-

-

-

R4

Bijdrage Algemene reserve; wijziging begroting 2021 Munitax

71

-

-

-

-

R5

Bijdrage Algemene reserve; Wegbeheer Berg en Dal 2021-2025

570

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten tot en met Najaarsnota 2021

R6

Inzet Algemene reserve voor Mallemolen en Agora onderwijs

40

-

-

-

-

R7

Inzet Algemene reserve voor splitsen kavel Bedrijventerrein De Mies

124

-

-

-

-

R8

Dotatie reserve lopende projecten; Coronagelden kwetsbare groepen, jeugd en ouderen

-120

-

-

-

-

R9

Dotatie reserve lopende projecten; Coronagelden bijzondere bijstand/TONK

-242

-

-

-

-

R10

Dotatie reserve lopende projecten; steun- en herstelpakketten corona impuls reïntegratie

-372

-

-

-

-

R11

Dotatie reserve lopende projecten; Coronagelden Lokale culturele voorzieningen

-260

-

-

-

-

Incidentele baten en lasten uit Programmabegroting 2022

geen incidentele baten en lasten op dit programma

Totaal reserves

-33

-

-

-

-

Totaal

749

150

276

-

-

1.1 Actieprogramma lokale initiatieven mensen met Verward Gedrag
ZonMW heeft een subsidie van € 90.880 toegekend voor het “Actieprogramma lokale initiatieven mensen met Verward Gedrag”. Dit programma doen we samen met de gemeente Heumen en Woningcoöperatie Oosterpoort. We zetten dit geld in 2 jaar in. € 40.000 in 2020 en € 50.880 in 2021.

1.2 Corona: Bijzondere bijstand en schuldhulpverlening
Het kabinet neemt als gevolg van corona aanvullende maatregelen om mensen die hun baan verliezen een beter perspectief te bieden op nieuw werk en inkomen. Voor het tegengaan van armoede en problematische schulden, ontvangen we via de algemene uitkering een bedrag van € 62.000. Zie ook 4.1.

1.3 Corona: TOZO
De tijdelijke ondersteuningsmaatregel voor zelfstandige ondernemers (TOZO) is tot 1 juli 2021 verlengd. We schatten de uitkeringen voor levensonderhoud en bedrijfskapitaal voorlopig in op € 1,5 miljoen. De uitvoeringskosten ramen we op € 80.000. Het rijk vergoedt deze kosten volledig. Zie ook 4.1.

1.4 Corona: Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke kosten (TONK)
De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld voor huishoudens om een terugval in de inkomsten als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Hiervoor ontvangen we via de algemene uitkering een rijksvergoeding van € 390.000. Zie ook 4.1.

1.5 Corona: Ondersteuning kwetsbare groepen, jeugd en ouderen
In de maartcirculaire 2021 heeft het Rijk als gevolg van de coronacrisis extra rijksgelden beschikbaar gesteld voor extra begeleiding van kwetsbare groepen, bestrijding van eenzaamheid ouderen, en ondersteuning jeugd. Hiervoor ontvangen € 295.000. Zie ook 4.1 en R8.

1.6 Corona: Kinderopvang
Voor een bepaalde groep ouders die kosten hebben gemaakt voor kinderopvang tijdens de sluiting van de opvang van 16 december tot 8 februari ontvangen we een rijksvergoeding van € 10.000. Hiermee kunnen gemeenten de eigen bijdrage van de ouders die gebruik maken van de gemeentelijke regelingen vergoeden voor de tweede periode van sluiting. Zie ook 4.1.

1.7 Brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het kabinet wil dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk voorkomen en ervoor zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet stelt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar van € 32.000 voor 2021. Ook de centrumgemeente krijgen een extra bijdrage. In regionaal verband willen we dit geld hieraan besteden. Zie ook 4.2.

1.8 Inzet Algemene reserve voor Mallemolen en Agora onderwijs
Op 15 juli 2021 heeft de raad het college verzocht een toekomstvisie voor de Mallemolen op te stellen. Daarnaast heeft de raad besloten om een tijdelijke oplossing voor 1 jaar voor het Agora onderwijs mogelijk te maken. Daarvoor moeten we beperkte aanpassingen uitvoeren aan de Mallemolen. De kosten (€ 40.000) dekken we door een bijdrage uit de algemene reserve. Zie ook R6.

1.9 Uitvoering Toeslagenaffaire
Het Rijk verstrekt aan gemeenten een eenmalige vergoeding voor hulpverlening van gedupeerden van de toeslagenaffaire. De hoogte hiervan is afhankelijk van het aantal gedupeerden en de mate van ondersteuning. We schatten de rijksvergoeding in op € 32.000. Dit geld zetten we in voor inhuur van personeel om deze hulpverlening te kunnen bieden.

1.10 Subsidie tegemoetkoming gemeenschapsvoorzieningen door corona
Wij hebben op basis van de ‘Regeling COVID-19 Overbrugging Gemeenschapsvoorzieningen’ een provinciale subsidie ontvangen voor verbetering van het binnenklimaat van Kulturhus Beek. Er is een bedrag toegekend van € 34.983. Dit bedrag betalen wij door aan Kulturhus Beek.

2.1 Bluswatervoorzieningen de Poort en de Vlietberg
De gemeente is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en heeft de bluswatervoorzieningen in beheer. Op een tweetal locaties, de Poort en de Vlietberg, is onvoldoende bluswater aanwezig. Om het brandgevaar en het risico op verspreiding van brand te verkleinen is het nodig om op beide locaties een geschikte blusvoorziening te realiseren. De kosten hiervoor zijn eenmalig € 30.000.

2.2 Wegbeheer Berg en Dal 2021-2025
Op 1 april 2021 heeft de raad het Beheerplan wegen 2021-2025 vastgesteld. Als startkapitaal is een bedrag van € 570.000 in de voorziening onderhoud wegen gestort. Dit bedrag dekken we ten laste van de algemene reserve. Met dit beheerplan is ook de structurele bezuiniging van € 255.000 per jaar gerealiseerd. Zie ook R5.

2.3 Verkoop consultatiebureau Hoflaan
De ZZG is eigenaar van het perceel en gebouw en wenst het gebouw te verkopen. Planologisch is er ingestemd (principebesluit) met een functiewijziging naar enkele appartementen in het bestaande volume. Formeel is het nog niet vergund. ZZG heeft een koper, en die koper heeft het principeverzoek tot wijziging ingediend. Uit kadastrale informatie is gebleken dat als het pand niet meer in gebruik is (als zorggebouw), dat het dan onder gelijke condities moet worden terug geleverd aan de gemeente. Dit is gebaseerd op een bepaling uit 1950 waarbij de gemeente destijds de grond om niet beschikbaar stelde middels een recht van erfpacht.
De rechtsvoorganger van ZZG heeft het perceel in 1991 gekocht van de gemeente. Hierbij heeft de raad bepaald (kijkend naar de bepaling uit 1950) dat als het wijkgebouw niet meer zou worden gebruikt, het onder dezelfde condities zou moeten worden terug verkocht. Nergens is echter bepaald wat die condities dan zouden moeten zijn. Hoe dit dan te interpreteren? Uiteindelijk is er een redenering gevolgd die is gebaseerd op hetgeen partijen er destijds in 1950 in hebben geïnvesteerd en die verhouding is vertaald naar de reeds door ZZG overeengekomen verkoopprijs. De verkoopprijs is door de gemeente extern getoetst. Al met al heeft het ruim een jaar discussie gekost. De gemeente is blij dat zij tot een minnelijke schikking heeft kunnen komen.  

2.4 Regeling energie reductie
We krijgen van het Rijk een Specifieke uitkering reductie energiegebruik van € 90.000.
Hetzelfde bedrag nemen we op als kosten. Dit geld moeten we inzetten voor projecten
waarmee we inwoners voorlichten en stimuleren om energiebesparende maatregelen te
nemen. Per saldo heeft deze mutatie geen invloed op het begrotingssaldo.

2.5 Subsidie warmtevisie
Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord, beschrijven gemeenten in een
Transitievisie Warmte hoe zij hun wijken aardgasvrij willen maken. Voor het
opstellen en uitwerken van deze Transitievisie is vaak behoefte aan specifieke technisch-economische kennis waarover gemeenten doorgaans niet zelf beschikken.
We ontvangen voor het opstellen van de warmtevisie een subsidie van € 20.000.

2.6 Controle Corona Toegangsbewijzen (CTB)
We ontvangen van het Rijk een bijdrage van € 90.364 voor de ondersteuning naleving controle op coronatestbewijzen (CTB). Het geld moeten we besteden ten gunste van ondernemers die te maken hebben met de controle op de CTB. Ondernemers die aanspraak kunnen maken zijn onder andere evenementenorganisatoren, Sinterklaascomités, reguliere horecabedrijven, (sport)verenigingen en andere uitbaters die belast zijn met de controle op CTB.

2.7 Plaatsing extra afvalbakken
We plaatsen naar aanleiding van de vele meldingen bij gemeente over afval extra afvalbakken. Dit doen we eenmalig in 2022.

2.8 Cultuurhistorische waardenkaart
Een actualisering van de cultuurhistorische waardenkaart (voormalige gemeente Ubbergen) op het Groesbeekse model. Daarmee kunnen we meteen de voormalige gemeente Millingen aan de Rijn (waarvoor geen kaart is) en de actualisering van de Groesbeekse kaart meenemen. Om dit uit te voeren, verwachten we een doorlooptijd van 1,5 jaar en geschatte projectkosten van € 30.000.

2.9 Obstakels openbare ruimte
In 2019 hebben we in de begroting een budget opgenomen voor in de daaropvolgende vier jaar obstakels voor voetgangers te verwijderen. Bij de ombuigingen in 2021 is dit budget wegbezuinigd, met het argument om deze werkzaamheden uit te voeren in lopende projecten. We draaien nu eenmalig het bedrag voor 2022 terug, zodat we in 2022 extra budget hebben om acute problemen op te lossen.

3.1 Bijdrage ontwikkelagenda ODRN
In 2020 is de ODRN aan de slag gegaan met de ontwikkelagenda. De deelnemende gemeenten dragen naar verhouding (op basis van de omzet) bij aan de kosten voor deze ontwikkelagenda. Dit verbetertraject betekent voor 2020 en 2021 een extra bijdrage om dit te bekostigen. Vanaf 2022 moet het verbetertraject zijn afgerond.

3.2 Aankoop perceel Cranenburgsestraat
Op 28 januari 2021 besloot de raad een bedrag beschikbaar te stellen om een perceel aan te kopen aan de Cranenburgsestraat, voor strategisch gewenste redenen. Het aankoopbedrag van het perceel is € 65.000. Het verschil tussen de aankoopwaarde en de boekwaarde van € 55.250 dekken we ten laste van de algemene reserve. Zie ook R2.

3.3 Corona: Tweede kamer verkiezingen
Vanwege COVID-19 zijn aanvullende maatregelen voor de Tweede Kamerverkiezing noodzakelijk. We krijgen via de algemene uitkering een compensatie voor de extra te maken kosten van € 51.000. Zie ook 4.1.

3.4 Corona: impuls re-integratietrajecten
Het kabinet neemt in verband met corona aanvullende maatregelen om mensen die hun baan verliezen een beter perspectief te bieden op nieuw werk en inkomen. Voor re-integratietrajecten krijgen we via de algemene uitkering een bedrag van € 382.000 voor 2021. Zie ook 4.1. Een deel van dit bedrag (€ 372.000) hevelen we via een storting in de reserve lopende projecten over naar 2022 (R10).

3.5 Toerisme, Gelderland Herdenkt
Door Corona zijn een groot aantal activiteiten in 2020 niet door gegaan. Een aantal activiteiten van Gelderland Herdenkt vinden alsnog plaats in 2021. De kosten hiervan zijn € 38.000. We ontvangen hiervoor ook een subsidie van € 19.000. Per saldo zijn de eenmalige kosten in 2021 € 19.000.

3.6 Taakstelling huisvesting statushouders
In verband met de extra taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 krijgen we een hogere rijksvergoeding van € 19.000. Deze middelen zetten we voor deze taakstelling in. Zie ook 4.3.

3.7 Waterschapsverkiezingen
We ontvangen een jaarlijkse vergoeding van € 6.000 voor de kosten van de Waterschapsverkiezingen in 2023. In 2023 ramen we eenmalig deze kosten. We houden hierbij voor de raming van de kosten in 2023 voorlopig hetzelfde bedrag aan als het te ontvangen bedrag over 4 jaren.

3.8 Inzet coronagelden voor Vrijheidsmuseum
Een deel van de coronagelden die we hebben ontvangen voor lokale cultuur en dorps- en buurthuizen zetten we in voor het Vrijheidsmuseum (€ 80.000).

3.9 Uitvoering en implementatie Breed offensief
Het wetsontwerp Breed offensief beoogt processen te stroomlijnen en te harmoniseren om op die manier meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Dit wetsontwerp is vanwege de demissionaire status van het kabinet controversieel verklaard. Een deel van de activiteiten is niet afhankelijk van een wetswijziging en kunnen we uitvoeren. Hiervoor ontvangen we van het rijk € 28.000 via de algemene uitkering. De uitvoering hiervan gebeurt door het Werkbedrijf.

3.10 Heroriëntatie zelfstandigen
Voor de ondersteuning aan zelfstandige ondernemers die zich willen heroriënteren, ontvangen we op basis van het tweede steun- en herstelpakket corona een eenmalige bijdrage van € 12.850. Dit geld zetten we voor deze ondersteuning in.

3.11 Splitsen kavel Bedrijventerrein Mies
Op 30 september 2021 heeft u besloten om een kavel op Bedrijventerrein Mies te splitsen, omdat er weinig vraag is naar een groot perceel. Voor deze splitsing is het doortrekken van de weg noodzakelijk. Per saldo is de grondexploitatie bijgesteld met € 123.905 nadelig. Voor dit verwachte verlies is een voorziening gevormd. Dit bedrag dekken we door een bijdrage uit de algemene reserve. Zie ook programma R7.

3.12 Opbrengst grondverkopen Hulsbeek
We verwachten in 2021 door de ontwikkeling van het plan Hulsbeek voor een bedrag van € 200.000 en in 2022 voor € 300.000 aan kavels te verkopen. Dit geldt ook voor 2023. Daarna is de verwachting dat alle grond is verkocht.

4.1 Algemene uitkering; compensatie coronamaatregelen
Voor coronamaatregelen ontvangen we via de algemene uitkering € 1.693.000. De uitgaven die hier tegenover staan ramen we op de verschillende programma's.

4.2 Algemene uitkering: brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het kabinet wil dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk voorkomen en ervoor zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet stelt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar van € 32.000 voor 2021. Zie ook 1.7.

4.3 Algemene uitkering: taakstelling huisvesting statushouders
In verband met de extra taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 verwachten we een hogere rijksvergoeding van € 19.000 te krijgen. Deze middelen zetten we voor deze taakstelling in. Zie ook 3.6.

4.4 Uitvoering en implementatie Breed offensief
We ontvangen via de algemene uitkering een bedrag van € 28.000 voor de uitvoering en implementatie Breed offensief. Zie ook 3.9.

4.5 Heroriëntatie zelfstandigen
Voor de ondersteuning aan zelfstandige ondernemers die zich willen heroriënteren, ontvangen we op basis van het tweede steun- en herstelpakket corona een eenmalige bijdrage van € 12.850. Zie ook 3.10.

R1 Bijdrage algemene reserve; dekking tekort sociaal domein
In 2021 halen we € 51.000 uit de algemene reserve voor het tekort op het sociaal domein.

R2 Bijdrage Algemene reserve; aankoop perceel Cranenburgsestraat
Op 28 januari 2021 besloot de raad een bedrag beschikbaar te stellen om een perceel aan te kopen aan de Cranenburgsestraat, voor strategisch gewenste redenen. Het aankoopbedrag van het perceel is € 65.000. Het verschil tussen de aankoopwaarde en de boekwaarde van € 55.250 dekken we ten laste van de algemene reserve. Zie ook 3.2.

R3 Bijdrage Algemene reserve; Werkplan 2021 ODRN
In januari 2021 heeft de raad het Werkplan 2021 van de ODRN vastgesteld. Dit leidt tot een extra bijdrage van € 51.298. Deze extra kosten dekken we eenmalig uit een bijdrage uit de Algemene reserve.

R4 Bijdrage Algemene reserve; wijziging begroting 2021 Munitax
In januari 2021 heeft de raad ingestemd met de gewijzigde begroting 2021 van Munitax. Dit leidt dat tot extra kosten van € 71.000. Deze extra kosten dekken we eenmalig uit de Algemene reserve.

R5 Bijdrage Algemene reserve; Wegbeheer Berg en Dal 2021-2025
Op 1 april 2021 heeft de raad het Beheerplan wegen 2021-2025 vastgesteld. Als startkapitaal is een bedrag van € 570.000 in de voorziening onderhoud wegen gestort. Deze eenmalige storting dekken we uit de Algemene reserve. Zie ook 2.2.

R6 Inzet Algemene reserve voor Mallemolen en Agora onderwijs
Op 15 juli 2021 heeft de raad het college verzocht een toekomstvisie voor de Mallemolen op te stellen. Daarnaast heeft de raad besloten om een tijdelijke oplossing voor 1 jaar voor het Agora onderwijs mogelijk te maken. Daarvoor moeten we beperkte aanpassingen uitvoeren aan de Mallemolen. De kosten (€ 40.000) dekken we door een bijdrage uit de algemene reserve. Zie ook 1.8

R7 Inzet Algemene reserve voor splitsen kavel Bedrijventerrein Mies
Op 30 september 2021 heeft u besloten om een kavel op Bedrijventerrein Mies te splitsen, omdat er weinig vraag is naar een groot perceel. Voor deze splitsing is het doortrekken van de weg noodzakelijk. Per saldo is de grondexploitatie bijgesteld met € 123.905 nadelig. Voor dit verwachte verlies is een voorziening gevormd. Dit bedrag dekken we door een bijdrage uit de algemene reserve. Zie ook programma 3.11.

R8 Dotatie reserve lopende projecten; ondersteuning kwetsbare groepen, jeugd en ouderen
In de maartcirculaire 2021 heeft het Rijk als gevolg van de coronacrisis extra rijksgelden beschikbaar gesteld voor extra begeleiding van kwetsbare groepen, bestrijding van eenzaamheid ouderen, en ondersteuning jeugd. Hiervoor ontvangen € 295.000. Zie ook 1.5 en 4.1.

R9 Dotatie reserve lopende projecten; Coronagelden bijzondere bijstand/TONK
Bij de voorjaarsnota was € 390.000 voor uitkeringen aan inwoners en uitvoeringskosten tot 1 oktober 2021 geraamd voor de TONK (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten). Op basis van realisatiecijfers verwachten we hiervan € 164.000 uit te geven. Van het restant zetten we € 92.000 in voor de tijdelijke formatie-uitbreiding bij schuldhulpverlening in 2022. Voor de implementatie van de nieuwe nota minima en schuldhulpverlening zetten we € 134.000 in. De coronagelden voor hulp en ondersteuning van armoedeproblematiek van € 16.000 hevelen we over naar 2022. Zie ook 4.1.

R10 Dotatie reserve lopende projecten; steun- en herstelpakketten corona impuls reïntegratie
Op basis van de steun- en herstelpakketten corona hebben we dit jaar € 382.000 ontvangen als impuls om re-integratietrajecten te intensiveren. Hiervan verwachten we dit jaar € 10.000 te besteden. Het restant van € 372.000 hevelen we over naar 2022 om diverse coronagerelateerde projecten alsnog te kunnen uitvoeren zoals het wegwerken van achterstanden die door corona zijn ontstaan bij de participatieconsulenten. Zie ook 4.1.

R11 Dotatie reserve lopende projecten; Coronagelden Lokale culturele voorzieningen
Voor ondersteuning van de lokale culturele infrastructuur ontvangen we een rijksbijdrage van € 260.000 voor 2021. Veel van de culturele instellingen die gemeenten ondersteunen, komen door de coronacrisis in de problemen omdat activiteiten niet kunnen doorgaan en eigen inkomsten dalen. Met deze extra middelen stelt het rijk gemeenten in staat de lokale culturele infrastructuur in stand te houden. We hevelen dit budget over naar 2022 door een storting in de reserve lopende projecten. Zie ook 4.1.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2021 11:23:01 met de export van 11/17/2021 13:38:31